Projekt „Teatr. Obszary wrażliwe” ruszył pełną parą. Znamy już wstępny harmonogram!
Stajemy na bezpiecznej scenie dla trudnych tematów! Ruszył projekt „Teatr. Obszary wrażliwe”, który został stworzony przez Fundację Katarynkę w partnerstwie z Wrocławskim Teatrem Lalek oraz Teatrem Polskim we Wrocławiu.
Celem projektu jest zbudowanie połączenia między teatrem i sektorem zdrowia psychicznego. W centrum uwagi stawiamy inkluzywność i dobrostan zdrowia psychicznego – zarówno odbiorców jak i zespołów teatralnych. W ramach projektu odbędą się warsztaty, webinary i seminarium poświęcone tematom inkluzywności, dobrostanu psychicznego zespołów teatralnych i odbiorców.
Dlaczego ta zmiana w teatrze jest potrzebna?
Z badania EZOP II o zdrowiu psychicznym Polek i Polaków wynika, że 1⁄4 z nas doświadczy kryzysu zdrowia psychicznego. Trudności w zdrowiu psychicznym przeżywają dzieci i młodzież. Rośnie także grupa zdiagnozowanych osób neuroatypowych w społeczeństwie. To osoby, które często nie znajdują dla siebie miejsca w tradycyjnych przestrzeniach teatralnych.
Jednocześnie teatr pozostaje miejscem odwagi twórczej i prezentowania często trudnych emocjonalnie treści. Jednak gdy brakuje narzędzi troski i dobrej komunikacji, teatr – który ma dawać siłę – potrafi ją także odbierać. Dlatego proponujemy wymianę dobrych praktyk i wiedzy między sektorem teatru a zdrowia psychicznego.
Dla kogo powstał ten projekt?
„Teatr. Obszary wrażliwe” to przestrzeń wymiany doświadczeń między osobami, które chcą tworzyć bardziej dostępny i świadomy teatr:
- Pedagodzy i edukatorzy teatru, którzy wprowadzają wrażliwość i uważność do kontaktu z publicznością,
- Koordynatorzy dostępności i osoby dyrektorskie, odpowiedzialni za kulturę organizacyjną i dobrostan zespołów,
- Specjalistki i specjaliści promocji, w tym osoby prowadzące działania komunikacyjne,
- Twórczynie i twórcy teatralni, poszukujący nowych, empatycznych form pracy,
- Obsługa widowni, która współtworzy doświadczenie widza i jego poczucie bezpieczeństwa.
Program
W ramach projektu odbędą się:
- szkolenie z formatu spektakli „Relaxed Performance”,
- webinary „Teatr i dobrostan”,
- warsztat „Projektowanie teatru dla zdrowia psychicznego. Treści wrażliwe”,
- seminarium „Zdrowie psychiczne w teatrze”.
1. Szkolenie stacjonarne „Relaxed Performance” (24 listopada, lista zapisów zamknięta)
Relaxed performance otwiera teatr dla osób neuroatypowych, w kryzysie psychicznym, z nadwrażliwością sensoryczną czy potrzebą większego komfortu. To formuła spektaklu, w której widzowie mogą czuć się swobodnie. Teatr dostosowuje światło, dźwięk i przestrzeń tak, by każdy widz mógł uczestniczyć na własnych zasadach. Zespół aktorski i obsługa są przygotowani na różne reakcje publiczności – można się poruszać, komentować, a nawet wyjść i wrócić w trakcie.
Szkolenie poprowadzi Go Live Theatre Projects z Londynu – organizacja, która jako jedna z pierwszych wprowadziła ten format na scenach West Endu. Podczas warsztatu uczestnicy poznają praktyczne narzędzia, jak przygotować przestrzeń, zespół i widownię na relaxed performance, by teatr stał się miejscem naprawdę otwartym dla wszystkich.
Szkolenie odbędzie się we Wrocławskim Teatrze Lalek.
2. Webinary „Teatr i dobrostan” (terminy podamy niebawem)
Webinary poprowadzą specjaliści z obszaru teatru, psychologii i edukacji, którzy podzielą się praktycznymi narzędziami pracy oraz przykładami dobrych praktyk.
Webinar: Obszary wrażliwe w teatrze
Spotkanie dotyczyć będzie treści wrażliwych i ich wpływu na zdrowie psychiczne w teatrze. Uczestnicy poznają dobre praktyki mówienia kryzysie samobójczym w kulturze.
Webinar: Relaxed Performance
To praktyczne spotkanie, dla osób chcących zwiększyć dostępność wydarzeń teatralnych. Wprowadzi uczestników w ideę spektakli typu relaxed performance – jak je planować, przygotować zespół i komunikować odbiorcom.
Webinar: Wspierający teatr. Jak praktyki artystyczne wpływają na dobrostan w sektorze zdrowia
Webinar poświęcony będzie wymianie doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy sektorem kultury a zdrowia psychicznego. Uczestnicy poznają przykłady działań wspierających dobrostan osób pracujących w obu środowiskach.
3. Warsztat stacjonarny „Projektowanie teatru dla zdrowia psychicznego. Treści wrażliwe” (19 stycznia)
Podczas warsztatu porozmawiamy o tym, czym są treści wrażliwe w teatrze i jak ich odpowiedzialne przedstawianie wpływa na dobrostan odbiorców.
Treści wrażliwe nie są formą cenzury, lecz wyrazem świadomego podejścia, które pozwala każdemu widzowi podjąć samodzielną decyzję, czy chce uczestniczyć w danym spektaklu. to tematy, obrazy lub sytuacje poruszające kwestie, które mogą wywoływać silne emocje, dyskomfort lub reakcje stresowe u odbiorców. Dbanie o informowanie o treściach wrażliwych jest istotne zarówno w procesie twórczym, jak i w komunikacji z widzami.
Uczestnicy poznają sposoby tworzenia bezpiecznej przestrzeni dla widzów, zwłaszcza w kontekście tematów trudnych emocjonalnie, oraz narzędzia pomagające wrażliwie komunikować spektakle.
4. Seminarium „Zdrowie psychiczne w teatrze” (20 stycznia)
Ostatnim etapem projektu będzie seminarium poświęcone zdrowiu psychicznemu i dobrostanowi publiczności oraz pracowników teatru. Wydarzenie połączy twórców, pedagogów, menedżerów kultury i psychologów, którzy wspólnie chcą tworzyć inkluzywny teatr.
Porozmawiamy o teatrze. Teatrze który dba o ludzi na scenie i na widowni.
Seminarium składać się będzie z dwóch paneli tematycznych:
- Pierwszy panel poświęcony będzie dobrostanowi zespołów teatralnych, relacji między troską o odbiorców, wolnością twórczą i zdrowym środowiskiem pracy,
- Drugi panel skoncentruje się na dobrych praktykach wspierających publiczność, w tym na rozwiązaniach i ich możliwym zastosowaniu w polskim teatrze.
Podczas seminarium odbędzie się także prezentacja dobrych praktyk. Teatry z całej Polski będą mogły podzielić się swoimi doświadczeniami w zakresie troski o zespoły, odbiorców i dostępność dla osób w kryzysie psychicznym.
Seminarium odbędzie się w Teatrze Polskim we Wrocławiu.
Projekt_Teatr obszary wrażliwe_szczegółowe informacje
Projekt „Teatr. Obszary Wrażliwe” jest finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy, współfinansowanego przez Unię Europejską – NextGenerationEU, w ramach programu KPO dla Kultury realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
